Våra föreställningar

Cirkör på scen nu, då och i framtiden

Banbrytande cirkus sedan 1995: Djupdyk i vår föreställningskatalog!

2024: Tipping Point

  • Balancing in a Time of Change

    Cirkus Cirkörs uppsättning balanserar mellan det skicklighets- och styrkeuppvisande, underhållande och tankeväckande.

    Dagens Nyheter

    En cirkusföreställning som utmanar och tänjer på strukturer – våra mänskliga strukturer och vad som håller samman våra samhällen och demokratier. Varför ser de ut som de gör? Vad håller dem i balans?

Extra allt

  • En pedagogisk cirkusshow som inte snålar med toppingen

    Extra allt är precis vad det låter som: en färgstark, sprakande cirkusfest som inte snålar med toppingen. I Jesper Nikolajeffs regi följer vi med när tre karaktärer kliver in i cirkustältet och finner en värld där alla helt och hållet får vara sig själva. 

Knitting Peace

  • Det här är nycirkus byggd på poesi i stället för en berättelse. Underbart njutbart – och med andlösa stunder inför kroppens förmåga.

    Göteborgsposten

    I en poetisk nycirkusföreställning fylld av garn, trassel, linor och trådar vävs frågeställningar om strävan och stickning samman med hisnande artisteri, loopad livemusik och suggestiv scenografi.

  • Kika in på repetitionerna

  • En världsomspännande fredsrörelse

    Under sin resa runt om i världen har Knitting Peace engagerat och mött
    fredsstickare som delat med sig av sina verk och tankar kring att sticka fred. Mängden stickningar som kommit in har varit överväldigande och det är tydligt att kombinationen cirkus, strävan och stickning har växt till en rörelse som spänner över flera kontinenter.

  • Knitting Peace på ett museum, fest eller invigning

    Vi har skapat Knitting Peace-inspirerade och skräddarsydda framträdanden på bland annat Nobelbanketten, Svenska Institutet i Paris och Armémuseet i Stockholm.

2023: Våga vakna

  • En berättelse om kollektiv styrka

    Via livemusik, luft- och balansakrobatik samt videoverk skapas en visuell värld där artisterna tar sig an frågor på mikro och makronivå om en snällare och mer hållbar värld.

2022: Trådar & Glas

  • Trådar sammanbinder, trådar lagar och trådar trasslar. Glas kan gå i kras, glas kan klirra och klinga.

    Trådar och Glas är två scenkonstupplevelser utöver det vanliga. Vi möter jonglörer, akrobater och clowner i en levande videoscenografi. Till kammarmusik av tonsättare från Östersjöområdet vidgas våra sinnen i två magiska cirkuskonserter för alla människor i åldrarna 3-100 år.

2022: Pippi på Cirkus

  • Pippi på Cirkus har blivit glad, stor underhållning i magiskt ljus med ett starkt ställningstagande för det kompetenta barnet.

    Expressen

    Björn Ulvaues och Cirkus Cirkör tar sig an Astrid Lindgrens superklassiker i en nyskriven och spektakulär cirkusmusikal.

Cirkusliv

  • Cirkusliv är en konfettibomb fylld med allt det bästa cirkusen har att erbjuda. Akrobater flyger i luften, jonglerar och utför konster som att det inte fanns en morgondag.

    Cirkusliv har levt ett långt liv: som skolturnérande brakfest på 00-talet, som förfest till Pippi på Cirkus sommaren 2022 och som egen föreställning på Parkteatern 2023.

2021: Circus Days and Nights

  • Philip Glass turns the circus into opera that’s magical and profound.

    L.A. Times

    Nyskriven opera av Philip Glass med libretto av David Henry Hwang och Tilde Björfors, baserad på en diktsamling av Robert Lax.

  • Philip Glass

    Philip Glass gärning låter sig inte sammanfattas i en handvändning. Vid en genomgång av hans kreativa liv slås man av alla samarbeten, kors och tvärs över genrer och medier.

  • Robert Lax

    Enligt The New York Times var han en av USAs viktigaste poeter. Själv lämnade han livet i New York för att leva ensam på en ö i Grekland. Vem var egentligen Robert Lax?

Cirkusens dimensioner

Under repetitionerna av Circus Days and Nights passade vi på att berätta mer om cirkusens olika dimensioner.

Samarbete

Foto: Mats Bäcker

Samarbete

Balans

Foto: Mats Bäcker

Balans

Tillit

Foto: Mats Bäcker

Tillit

Misslyckande

Foto: Mats Bäcker

Misslyckande

2021: Pust

  • Visst kan man hoppa bungy från en luftballong!

    Pust: En poetisk och nervkittlande hyllning till cirkuskonstens tidlösa innovationskraft.

2019: Guds olydiga revben

  • Cirkus till attack mot kyrkans kvinnosyn.

    Svenska Dagbladet

    Vi får följa med när Gunilla Thorgren läser Bibeln med feministiska glasögon. Det är en absurd, rolig och skräckfylld upptäcktsfärd från antiken till Martin Luther. Hur mycket av de frågor som vi brottas med idag har sitt ursprung i Bibeln?

  • Hur en bok om feminism och Bibeln blev till en succéföreställning

    Se kortdokumentären om Guds olydiga revben.

2019: Bloom

  • Det är så vackert sammanflätat, så självklart sammanhängande att något annat här i livet än höga saltomortaler verkar otänkbart.

    Expressen

    I Bloom omfamnar artisterna vardagens krav och ängslan. Med kreativitet och cirkuskonster desarmeras de negativa känslorna och rädslorna blir till poesi.

2018: Epifónima

  • Storslagen hyllning av den kvinnliga råstyrkan.

    Dagens Nyheter

    Kvinnliga värden förändrar världen. Epifónima inspireras av kvinnokamp genom historien och hyllar de värden som traditionellt setts som kvinnliga.

  • En föreställning med kvinnor

    Regissören Tilde Björfors berättar om valet att skapa en föreställning med och av kvinnliga artister.

2019: Aquanauts

  • Eld, luft och vatten.

    Genom elementen vatten, eld och luft utforskar showen hur gemenskap, samhörighet och jämlikhet kan hjälpa oss att övervinna vad som helst. Resultatet är en poetisk och storslagen upplevelse fylld av luft- och vattenakrobatik och häpnadsväckande konstnärliga simformationer. Tillsammans är vi en otrolig kraft för det goda.

2017: Under

  • … en visuellt storslagen uppsättning där fallet, hoppet och den enträgna kampen återkommer.

    Svenska Dagbladet

    Sju människor kraschar. Sju människor, mitt i världen, tar sig an luftrummet för att hantera det och slutligen övervinna det. Föreställningen Under handlar om människans ständiga försök att utmana tyngdlagen, om den eviga konflikten mellan människa och väder. Och om att tämja det otämjbara.

2017: Movements

  • Flyktingarnas vittnesmål levandegörs genom fysisk poesi.

    Svenska Dagbladet

    I en scenvärld av vatten, skuggor, träd och eld rör sig artisterna på flytande öar. På varje ö finns en riktig människas liv, minnen och erfarenheter. För Movements börjar i berättelser från de människor på flykt som anlände till Malmö hösten 2015, och de volontärer som tog emot dem.

  • Flykt och hopp

    Uppkäftigt engagemang är vår första ledstjärna. Att ifrågasätta, utforska, utmana och kritiskt granska. Därför är det också självklart för oss att arbeta med aktivism på olika sätt långt utanför scenen.

2016: Satyagraha

  • Tilde Björfors uppsättning av Philip Glass opera om Mahatma Gandhi andas genuin musikalisk förståelse.

    Svenska Dagbladet

    Hur kan tyngdlöshet hjälpa oss att känna oss jordade? Hur kan desorientering hjälpa oss att orientera oss? Upplev den kraft som kommer av återhållsamhet, den kontroll som uppstår av fara och den klarhet som föds ur oordning.

2016: Limits

  • Limits är enastående cirkuspoesi på ett akut tema: migration.

    Svenska Dagbladet

    Vi kan mycker mer än vi tror, om vi bara vågar korsa våra gränser. För människor som finner sig under extraordinära omständigheter, finns det ibland ingen annan väg än att våga hoppet.

2015: Borders

  • Borders är ett säreget fyrverkeri av stark scenpoesi om människans utsatthet i jakt på ett bättre liv.

    Svenska Dagbladet

    Människor som riskerar allt i sökandet efter bättre liv möter människor som dedikerat hela sitt liv till att ta risker och förflytta gränser. I Borders möts olika sorts risktagande när cirkus och migration vävs samman.

2014: Underart

  • Resultatet är vacker nycirkuspoesi när den är som bäst: vemodig och samtidigt komisk. En absolut kroppsupplevelse som når in till hjärteroten...

    Svenska Dagbladet

    Regissören Olle Strandbergs egen historia om en krasch. En omskakande, omvälvande smäll som skulle kunnat vara slutet. Istället blir det en omstart och en väg framåt.

2011: Romanska Bågar

  • Cirkus Cirkör intog Vadstena Klosterkyrka med en skräddarsydd föreställning utifrån Tomas Tranströmers dikt Romanska bågar.

2011: Undermän

  • Det är vackert när dessa muskelpaket äntligen får sväva (nästan) viktlöst i varandras armar och bygga nya pyramider.

    Svenska Dagbladet

    Undermän är den sanna historien om tre manliga parakrobater som förlorat sina partners, och därmed sina karriärer och drömmar. I sin strävan att hitta tillbaka till livslusten bestämmer de sig för att skapa någonting alldeles nytt.

2010: Wear it like a crown

  • En resa genom sinnet och hjärnhalvornas kollitioner

    Här utforskas kaos och ordning och hur risker förvandlas till möjligheter. Om att välja att stolt bära våra misslyckanden, rädslor och tillkortakommanden som en krona.

  • Into a circus mind

    Som alla våra föreställningar sipprade Wear it like a crown ut i biprodukter, till exempel den här konceptfilmen gjord av Tilde Björfors och Johan Bååth.

2008: Inside Out

  • Ett svindlande cirkusdrama om att våga mer än man vågar

    Vi får följa två människor som är rädda för att misslyckas och som lever inom trygghetens snäva ram. När de möter ett cirkussällskap fyllt av vanskapta, udda men också magiska och varma karaktärer ställs deras liv på ända och en svindlande resa tar fart.

2006: Momo eller kampen om tiden

  • En vacker och myllrande narrspegel.

    Dagens Nyheter

    Momo är den lilla flickan som genom sin frihet från allt som binder, utgör ett hot för de grå männen som försöker stjäla människornas tid. Momo har en alldeles säregen förmåga – hon lyssnar – och genom detta lockar hon fram fantasin och kreativiteten hos alla hon möter.

2005: Havfruen

  • Sanselig fryd med sjæl, humor og fed akrobatik.

    Urban (B.T.)

    HC Andersens berättelse om den lilla sjöjungfrun blir i Cirkus Cirkör och Kaleidoskop-stil en berättelse om magi och äkta känslor. I fokus står Andersens poetiska, oroande och oändligt vackra berättelse om sjöjungfruns längtan efter prinsens kärlek och en odödlig själ – en berättelse om element som aldrig kan förenas.

2004: 99% Unknown

  • En bergochdalbane-upplevelse av kroppslig kreativitet.

    Svenska Dagbladet

    Ju mer vi lärde oss desto mindre förstod vi. Trots att forskningen har tagit oss så långt är vår kunskap om kroppen fortfarande till 99% okänd. Vår ödmjukhet inför kroppens outtömliga magi bara växer, och vem är egentligen stamcellen – världens främste magiker?

2002: Romeo & Julia

  • En fest av häftigt skådespeleri, cirkuskonster, akrobatik, dans och komik.

    Dagens Nyheter

    Shakespeare för 2000-talet. Med trapetsartister, akrobater, skådespelare, mimare, dansare och jonglörer i rollerna. I ett högt, tvärbrant scenrum berättar vi med kroppar, rörelse och med ord - Shakespeares historia om ung, uppslukande kärlek. Vilt. Vackert. Halsbrytande.

2000: Trix

  • Cirkus framförd som konst … sprudlande blandning av färgprakt och poesi som fulländas av extraordinärt artisteri.

    Westdeutsche Zeitung

    Ett möte mellan teater och nycirkus. Möt akrobater, lindansare, luftartister, mimare, en trollkarl, en jonglör, en kautschukartist och en man som gör det omöjliga möjligt.

1999: 00:00

  • …vacker, skitig, skicklig, absurd och inte minst komisk.

    Sydsvenskan

    Skulle vi vara annorlunda människor utan klockor? Det och flera frågor om tid är grunden till 00:00. En nycirkusföreställning som utspelas i stormens öga, under bråkdelen av en sekund.

1998: Supercirkör

  • Det är ingen cirkus, det är inte en teater, det är snarare en entimmes rockvideo i liveformat.

    Sundsvalls Tidning

    Tillsammans med film- och musikvideoregissören Jonas Åkerlund hade vi en gemensam dröm om en stor föreställning utomhus. Trots för liten budget, minimalt med personal och utan backning av något produktionsbolag så bestämmer vi oss för att köra ändå.

1995–1996: Skapelsen & Ur kaos föds allt

  • På tidigt nittiotal finns det ingen anledning för nycirkusartister att bosätta sig i Sverige. Men efter att ha arrangerat en 24-timmarsfestival på Orionteatern i Stockholm med 200 unga artister och kreatörer på scen börjar lusten att satsa på hemmaplan spridas bland allt fler.

    En handfull artister bestämmer sig för att stanna i Sverige, och de börjar arbeta fram en föreställning: Skapelsen.

Vi etablerade nycirkusen i Sverige

  • Cirkör betyder cirkushjärta

    Cirkus Cirkör startades 1995 och är idag Nordens största cirkuskompani. Vår verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för alla åldrar, ett cirkusgymnasium samt event för företag och organisationer.

Följ Cirkör!

Turnéplaner, kurser, sociala projekt och allt annat vi har på gång: Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om allt som är relevant för både arrangörer, publik och dig som bara är nyfiken på cirkus.