Cirkus för alla

Social Circus sedan 1995

• Social Circus

Hos oss på Cirkör, liksom hos cirkuskompanier världen över, finns en stark tradition av att använda cirkusträning för att stärka individer och verka för positiv samhällsutveckling. Begreppet Social Circus använder vi för att prata om cirkusen som socialt nav, som mötesplats, som pedagogiskt verktyg och som samhällsaktör.

• 29 pedagogiska år

Redan ett år efter att Cirkus Cirkör blev en ideell förening höll vi våra första kurser på Kulturhuset i Stockholm. Sedan dess har pedagogik, cirkusträning och cirkusen som social motor varit en självklar del av vår verksamhet.

Den samtida cirkusen är till naturen en internationell bransch och samarbetet med andra aktörer i nätverk så som Baltic Nordic Circus Network, FEDEC och Caravan Circus Network är en del av vår vardag.

• Lights On Cirkus

Tack vare ett generöst bidrag från Stenastiftelsen kan barn från förskoleklass till och med årskurs sju i områdena Hisings Backa, Rannebergen, Hammarkullen och Hjällbo träna cirkus tillsammans med oss på Cirkus Cirkör. Cirkusträningen sker inom ramen för Göteborgs Stads satsning Lights On. Träningen sker i skolans lokaler, på fritiden, och är kostnadsfri för deltagarna.

The European Core Curriculum for Youth and Social Circus Pedagogy

Sedan 2019 har Cirkus Cirkör arbetat i ett Erasmus+ finansierat projekt med att förstärka cirkuspedagogiken och professionalisera uppdraget som cirkuspedagog. Fem europeiska cirkusskolor och tre universitet har samverkat kring en europeisk kursplan för en kandidatexamen i cirkuspedagogik. I juni 2022 genomfördes en internationell konferens där projektets resultat och innehåll presenterades för en bred internationell publik.

• På lina för blotta livet

Sommaren 2022 gick deltagare från kursen Lines & Wires på lina över floden Corrib i Galway, Irland. I floden har många unga människor tagit livet av sig genom åren, men nu fick vattnet istället bli spelplats för det mod och den beslutsamhet som krävs för att ta sig över den på lina. Projektet drevs av våra vänner på Galway Community Circus. Nu har minidokumentären om LifeLine släppts – och HÄR kan du även läsa ETC-artikeln om projektet.

• Cirkus möter garn i världsomspännande fredsrörelse

Sedan 2013 har tusentals stickat fred med oss. Under sin resa runt om i världen har föreställningen Knitting Peace engagerat och mött fredsstickare som delat med sig av sina verk och tankar kring att sticka fred.

Botkyrka, Sveriges cirkuscentrum

• Kulturell allemansrätt

Alla Botkyrkas femte- och åttondeklassare erbjuds möjligheten att komma till Cirkörhuset och prova på cirkus. Den kulturella allemansrätten garanterar alla Botkyrkas elever en gemensam erfarenhet av kulturupplevelser.

Hela Sverige tränar cirkus

• Cirkör i skolan

Varje år besöker vi skolor i hela landet med våra pedagogiska shower och tillhörande workshops. Just nu turnérar vi med Extra allt!

• Folkparksturné

Tillsammans med Folkets Hus och Parker åker vi runt i Sverige under somrarna och ser till att alla barn får prova att träna cirkus.

Clowner utan gränser

• Cirkushoppet

2016 och 2017 turnérade projektet Cirkushoppet till 35 orter i Sverige för att sprida skratt och glädje till 4000 barn och vuxna som kommit till Sverige på flykt.

Pedagoger i världsklass

• Integration i teaterfoajén

Sida vid sida med föreställningen Limits rullade Fear to Action som hyllar alla de eldsjälar som jobbar med integration och gränsöverskridande. I Östersund ordnades fiskdamm, i Stockholm föreläsningar och fotoutställningar, i Västerås konstauktion. Varje spelplats hyllade sina lokala projekt.

• Kvinnliga värden förändrar världen.

Innan föreställningen Epifónima fylldes foajen med författarsamtal, normkritisk dans, fotoutställning, musik, poesi och mycket mer. Rörelsen pågick mellan 2018 och 2019.

Circus Trans Formation (CTF)

• Utbildar utbildare

Utifrån fem års EU-finansierad forskning, i samarbete med två universitet och åtta Caravan-medlemmar, byggdes Circus Trans Formation in Action (CTF) – en utbildning för cirkuspedagoger inom Social Circus. Deltagarna går fyra läromoduler på fyra olika internationella cirkusskolor. Genom övningar, gruppdiskussioner och en guidebok delar de erfarenheter med varandra och med några av de mest erfarna pedagogerna på värdskolorna. Målet är att ge pedagogerna självförtroende, nya perspektiv och metoder.

Eftersom cirkuscommunityt är litet i många länder, har vi alltid behövt sträcka ut händerna globalt för att hitta delade erfarenheter. Att cirkuspedagoger inom just Social Circus har ett behov av att prata med varandra om sina speciella omständigheter är kanske inte så konstigt. Att ge dem ett formellt utbildningsprogram mötte inte bara det behovet, utan hjälper till att professionalisera yrket och höja Social Circus status inom cirkusfältet som helhet.

• Det blev just bättre

Efter att CTF rullat några år blev det dags att gå tillbaka till utbildningens innehåll och utveckla dess utformning. Inom projektet CTF Advanced har vi gjort just det, inte minst genom att stärka nätverket med partnerorganisationer inom socialt arbete. Genom CTF Advanced har vi arbetat med att koppla samman CTF-programmet med den övriga cirkusbranschen, socialt arbete och verksamheter kopplade till utsatta ungdomar och unga vuxna. Projektet har också utvärderat programmet, uppdaterat guideboken, upprättat ett alumninäterk och utvärderingsrutinerna.

Från CTF Advanced fick vi en omfattande forskningsrapport som diskuterar effekten av CTF-programmet, de pedagogiska metoderna, förslag på mer ett mer inkluderande språk, finjusteringar av de praktiska arrangemangen för utbildningen och möjligheter för cirkuspedagogerna att i högre grad interagera och samarbete över landsgränserna.