Vi är Cirkus Cirkör

Nordens största cirkuskompani

Cirkusartisterna gör det vi alla gör i vardagslivet. Samarbetar, misslyckas, kontrollerar, teoretiserar, sätter sin tillit på prov. Men dom gör det 10 meter upp i luften utan skyddslina. Allting blir mer påtagligt när det är på liv och död.

Borders (2015)
2.5MILJONER

människor har sett en Cirkörföreställning

barn och unga har sett och provat på cirkus med oss

30+250

anställda och frilansare arbetar med oss varje år

• Vi tar den samtida cirkusen in i framtiden

Cirkus Cirkör startades 1995 och är idag Nordens största cirkuskompani. Vår verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för alla åldrar, ett cirkusgymnasium, event för företag och otaliga samarbetsprojekt.

Cirkus Cirkör är en idé om hur vi kan använda konst för att påverka, utveckla och förändra världen. Med nyfikenhet, humor och mod utforskar vi cirkusens mångfald och gränser. Cirkus Cirkör är en plattform där olika konstnärskap blomstrar och överraskar. Vi samarbetar med många och använder cirkus som metod för att lyfta och inspirera människan.

Cirkus Cirkör rymmer många konstnärskap, och sedan 2023 har vi ett konstnärligt råd bestående av Alexander Weibel Weibel, Saara Ahola, Jesper Nikolajeff och Daniel Gulko.

• Cirkör betyder cirkushjärta

Namnet Cirkus Cirkör kommer från en ordlek med de franska orden för cirkus (cirque) och hjärta (ceur). Cirkushjärtat kan stå för de två kamrarna konstnärlig och pedagogisk verksamhet, men också för alla de egenskaper och kunskaper som gör cirkuskonsten och -artisterna speciella.

• Cirkus Cirkörs historia

På tidigt nittiotal finns det ingen anledning för nycirkusartister att bosätta sig i Sverige. Men efter att ha arrangerat en 24-timmarsfestival på Orionteatern i Stockholm med 200 unga artister och kreatörer på scen börjar lusten att satsa på hemmaplan spridas bland allt fler. En handfull artister bestämmer sig för att stanna i Sverige, och de börjar arbeta fram en föreställning: Skapelsen.

Vi har så mycket vi vill berätta

Inga lejon, bara akrobater

Foto: Marisol Correa

Kakvanor

• Baltic Nordic Circus Network

Cirkus Cirkör har sedan starten varit medlemmar och aktiva inom det baltisk-nordiska nätverket BNCN, som är ett samarbetsnätverk mellan 20 cirkusorganisationer i Baltikum och Norden. Nätverket arbetar för att stärka cirkussektorns regionala samverkan och utveckling. BNCN organiserar aktiviteter som syftar till att stödja cirkusfältet i de baltisk-nordiska länderna i stort, från workshops till seminarier till internationella residens – för både konstnärer och branschfolk.

Nätverket fokuserar på kompetensutveckling, ”best practice”, ökad kunskap och samarbete samt kulturell och nationell identitet.

• Caravan Circus Network

Cirkus Cirkör är medlemmar i Caravan Circus Network, ett europeiskt nätverk för cirkusorganisationer som främst jobbar med pedagogisk verksamhet för barn och unga samt med utveckling av cirkuspedagogik.

FEDEC

Cirkus Cirkör och Cirkusgymnasiet är medlemmar av FEDEC, European Federation of Professional Circus Schools.

Följ Cirkör!

Turnéplaner, kurser, sociala projekt och allt annat vi har på gång: Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om allt som är relevant för både arrangörer, publik och dig som bara är nyfiken på cirkus.