Cirkus Cirkörs historia
De första 10 åren
Vi tröttnade på att drömma stort och leva litet, så vi gav järnet för att leva vår dröm.
Cirkör är en ordlek med franskans Cirque och Coeur, cirkus och hjärta. Cirkus Cirkör startades som en ideell förening 1995. Den första föreställningen Skapelsen hade premiär på Vattenfestivalen i Stockholm.
Idag är Cirkus Cirkör Nordens största cirkuskompani med föreställningar på turné över hela världen och cirkusträning för människor i alla åldrar och bakgrunder. Allt började när Tilde Björfors och ett flertal artister som förälskat sig i nycirkusen tog det första steget mot drömmen.
1995
1998
1999
2000
2002
2004
2005
2009
2012
2013
2015
2020
2022
1995: Från dröm till förening
På tidigt nittiotal finns det ingen anledning för nycirkusartister att bosätta sig i Sverige. Men efter att ha arrangerat en 24-timmarsfestival på Orionteatern i Stockholm med 200 unga artister och kreatörer på scen börjar lusten att satsa på hemmaplan spridas bland allt fler.
En handfull artister bestämmer sig för att stanna i Sverige, och de börjar arbeta fram en föreställning: Skapelsen.
Karl vill att föreställningen ska vara fri från linjärt berättande, Janne månar om det teatrala och poetiska, Henrik vill ha mer Rock n’ Roll.
Tilde Björfors om Skapelsen
Skapelsen & Ur kaos föds allt
Skapelsen, i regi av Magnus Lundbladh, har premiär i Dramatens teatertält på Vattenfestivalen i Stockholm 1995. Vi blir tacksamt och direkt upptagna i den internationella cirkusfamiljen genom festivalens stora gästspel, den australiensiska gruppen Circus Oz. De skickar sin publik till vår scen och rekommenderar Skapelsen till den stora nycirkusfestivalen Tollwood i München året därpå.
Artister i Skapelsen: Henrik Agger, Savanna Agger Forss, Johan Adling, Martin Bejting, Tilde Björfors, Rolf Brattström, Torbjörn Brokvist, Johan Edding, Magdalena Entell, Maja Forslund, Irya Gmeyner, Joel Jedström, Vidar Jedström, Siri Hamari, Minh Tam Kaplan, Nalle Laanela, Niklas Lindgren, Ann-Charlotte Lindqvist, Magnus Lundblad, Ylva Magnusson, Sebastian Melander, Miriam Rivera Godoy, Stefan Schöning, Annika Thore, Karl Stets, Jan Unestam.
Från Skapelsen växer nästa verk fram när tio artister, sex musiker och två tekniker utvecklar föreställningen och Skapelsen blir den turnérande föreställningen Ur kaos föds allt. Vi spelar över 70 föreställningar för utsålda hus över hela landet.
Nästa steg är att skaffa en organisatorisk kropp. Tilde Björfors, Irya Gmeyner, Magnus Neideman, Matti Hechscher och Savannah Agger Forss bildar den ideella föreningen Cirkus Cirkör med målsättningen att etablera nycirkus som konstform i Sverige både konstnärligt och pedagogiskt, utveckla och fördjupa nycirkuskulturens möjligheter, sätta Sverige på nycirkusens världskarta och inspirera och inspireras av unga människor och gatukulturen.
Funfact: Namnet Cirkör föddes från en tidig tanke om att korsbefrukta cirkus och musik i en cirkuskör - Cirkör. Att det dessutom fungerar som en kombination av orden cirkus och det franska "ceur" (hjärta) fick namnet att stanna.
1996: 40 000 vill träna cirkus!
I svansen av allt turnerande ökar trycket på cirkusträning. Vi arrangerar cirkusskolor och öppen cirkusträning på Kulturhuset i Stockholm och under sex sommarveckor kommer över 40 000 besökare. Efter denna sommar inser vi att det inte bara är vi som saknat konstformen i Sverige. Cirkus Cirkörs passion för pedagogik har brunnit sedan dess.
1998: Supersuccé under Västerbron
Tillsammans med film- och musikvideoregissören Jonas Åkerlund hade vi en gemensam dröm om en stor föreställning utomhus. Trots för liten budget, minimalt med personal och utan backning av något produktionsbolag så bestämmer vi oss för att köra ändå.
SuperCirkör – Under the mighty Western bridge har premiär när Stockholm är europeisk kulturhuvudstad. Film på jätteskärm, motorcyklar och 30 cirkusartister kräver en scen som inte finns i Stockholm, så vi täcker in Västerbron i presenning, bygger en gigantisk läktare, kör dit husvagnar till de internationella artisterna och öppnar sommarens bästa bar!
Risken är gigantisk och konkursen känns nära många gånger. Men innan premiären släpps Jonas Åkerlunds musikvideo för Madonna och helt plötsligt har föreställningen världens hetaste regissör! Publiken hittar dit – varje kväll flockas de under bron och Cirkus Cirkör har blivit allmänt känt.
Lindans i rullstol
Vi startar våra första cirkuskurser för barn och ungdomar med funktionshinder. Verksamheten växer och utvecklas. Cirkuspedagogerna som vill upptäcka vad varje barn vill och kan göra utan fördomar vägrar att läsa barnens diagnoser innan träningen börjar. Detta väcker först motstånd i barnens vuxna omgivning. Men när en rullstolsburen kille går på lina börjar tvivlet i omgivningen att släppa.
2000: Hem till Botkyrka
Cirkör byter innerstan mot förorten och flyttar till Alby! Norra Europas modernaste cirkushall invigs med cirkuskarneval och bandklippning av statsministern. Cirkörhuset blir vår bas och hem och vi fyller huset med cirkus. Här bor även Cirkusgymnasiet, Cirkörs nystartade treåriga gymnasieutbildning i samarbete med S:t Botvids Gymnasium. Den eftergymnasiala artistutbildningen Cirkuspiloterna hade vi startat redan 1997 och de flyttar också med in i Cirkörhuset.
För att nå ut till våra nya grannar och det lokala samhället börjar vi att med kommunens goda minne invadera skolorna i Botkyrka. Cirkusartister och musiker med cirkusvagnar, lastbilar och en cirkusutställning ockuperar varje skola en dag i taget. De intar korridorerna och klassrummen, tar över lektionerna och låter fröken bli artist på en spikmatta.
Internationellt genombrott
Det internationella genombrottet sker samma år, med föreställningen Trix. I samarbete med Orionteatern i Stockholm, regissören Lars Rudolfsson och bandet Urga skapar vi föreställningen Trix. Efter en slutsåld spelsäsong på Orionteatern ger vi oss ut på vår första stora världsturné. Trix spelas i ytterligare två år världen över, och 2001 uppnår vi ännu en dröm – att få spela på nycirkusens främsta arena Parc de la Villette i Paris.
2002: Cirkus i finrummen
Detta år bryter vi ny mark genom att ta cirkusen till de finaste av platser i Sverige: Nobelbanketten och Dramaten.
En nationalscen tillhör alla – även en cirkus från förorten. Vi hittar två utmaningar i en; att tolka Shakespeares kärleksdrama Romeo och Julia med så lite text och så mycket cirkus som möjligt, och att minska avståndet mellan de guldprydda salongerna på nationalscenen Dramaten och betongkvarteren i norra Botkyrka. Ganska snart har vi skådespelare från Kungliga Dramaten som tränar tillsammans med våra cirkusartister i cirkushallen och bussar redo att köra skolungdomarna från Botkyrka till premiären. Romeo och Julia blir en av Cirkus Cirkörs och Dramatens största publiksuccéer. Den spelas två säsonger för utsålda hus och åker därefter till Wien.
2002 får vi uppdraget att hålla i divertissemanget vid den internationellt TV-sända Nobelfesten i Stockholms stadshus. Nobelpristagarna delar glatt applåderna med ballongmän och akrobater och pratar om intuitionen och kreativiteten som den största källan till sina vetenskapliga upptäcker.
2005: Cirkushögskola och institution
Att lobba för svensk högskolestatus för cirkusartistutbildningen tillhör inte de mest snabblösta utmaningarna, men efter sju års arbete tar till slut utbildningsdepartementet och regeringskansliet beslutet. År 2005 läggs Cirkuspiloterna ner och cirkusutbildningen återuppstår som en högskoleutbildning på Danshögskolan i Stockholm.
Efter fyra års förarbete och dialog med Kulturrådet, Region Stockholm och kommunerna i Stockholmsregionen blir Cirkus Cirkör 2005 regional konstnärlig institution. Institutionaliseringsfasen toppas av att Cirkörs Tilde Björfors samma år tilldelas Sveriges, kanske världens, allra första professur i nycirkus, vid Danshögskolan.