You are here

Epifónima

  • Epifónima. Foto: Klara G Epifónima. Foto: Klara G
Twitter icon
Facebook icon

Epifónima

"... den mjuka och omslutande stämning som omfattar oss alla är svår att motstå, en allt annat än separatistisk upplevelse i denna cirkulära cirkusuppsättning med mycket hjärta."

Ylva Lagercrantz Spindler, SVD

I Cirkus Cirkörs nya föreställning utmanar sju kvinnliga cirkusartister traditionella strukturer och hierarkier. Epifónima, som betyder utrop på grekiska, har inspirerats av nutida såväl som historiska kvinnokämpar.

I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade. Ensemblen består av sju kvinnliga cirkusartister med ursprung från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz.

"Det är mindre än hundra år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige. I vår ensemble finns det de som fortfarande inte har rätt att rösta i sitt hemland. Tack vare århundraden av kamp har vi fått möjlighet att skapa den här föreställningen med ett i princip helkvinnligt kreatörsteam. Varje privilegium och möjlighet som jag har idag är möjliga tack vare de som har gått före mej."

Tilde Björfors

Rätt till en röst - rösträtt
Musiken komponeras av Rebekka Karijord, som tidigare gjort musiken till Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown. Musiken skapas huvudsakligen av rytmer och kvinnliga röster som Rebekka har samlat  från världens alla hörn och som blandas med ensemblens egna stämmor

Gränser och begränsningar
Epifónima är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors senaste föreställningar Borders, Limits och Movements som kretsat kring gränser, begränsningar och migration.

”Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led.”

Tilde Björfors

Epifónima produceras i samarbete med Östgötateatern och skapas både i Cirkörhuset i Alby samt i residens i Norrköping i aug/sept 2018

Inspiration till föreställningen
I arbetet med Epifónima har ensemblen och det kreativa teamet inspirerats av kvinnors röster, strävan och sätt att skapa och organisera sig på. Förebilderna sträcker sig från gudinnan Ishtar1, Hildegard af Bingen2, Beginrörelsen3 och Pockettidningen R4 fram till dagens kämpar som Fatemeh Khavari5 och Tarana Burke6.

Förebilder
1Gudinnan Ishtar (även kallad Inanna) är en mytologisk gestalt från det gamla Mesopotamien. Hon är en sammansatt gestalt som representerar både krig, aggression och längtan efter makt, men hon representerar också kärlek och erotisk lockelse.

2Hildegard av Bingen (1198-1179) var abbedissa i två kloster – Disibodenberg och Rubertsberg i nuvarande Tyskland. Hildegard är medeltidens centrala mystiker. Hon samlade sina visioner i boken Liber Scivias. Hon komponerade musik som framförs än i dag. Hildegard var den första kvinnan som med auktoritet reste runt i Europa på predikoresor och fungerade som rådgivare till både drottningar och kejsare.

3Beginrörelsen – En religiös rörelse för kvinnor som levde i gemenskap ickehierarkiskt, de levde inte i traditionella kloster utan i städer där de var självförsörjande och skötte många av de städernas sociala funktioner, t ex hjälp till fattiga och sjuka. Deras motstånd mot den kristna kyrkans traditionella strukturer ledde till förföljelse och till att rörelsen på vissa håll förbjöds.

4Pockettidningen R (1970-2010) var en socialpolitisk kulturtidskrift som ägdes av fyra klientorganisationer - RFHL, RSMH, Krum, Alro – och som engagerade sig i frågor om mental ohälsa, missbruk och kriminalitet. Undersökande journalistik var tidningens signum och man arbetade med temanummer som kom ut ca fem gånger per år.

5Fatemeh Khavari - initiativtagare och talesperson för Ung i Sverige som bland annat lett sittstrejken för att stoppa utvisningarna till Afghanistan. Fatemehs kamp för flyktingars rättigheter och att hon väljer att möta hat med kärlek har inspirerat barn och unga långt utanför Sveriges gränser.

6Tarana Burke - amerikansk aktivist som jobbar för unga kvinnors rättigheter och välmående. Hon startade internetkampanjen #MeToo 2006 för att uppmärksamma de sexuella trakasserier som kvinnor utsätts för. Under hösten 2017 har #MeToo växt till en världsomfattande rörelse som fått  flera miljoner kvinnor att berätta om vad de blivit utsatta för.

Kreativt team och ensemble
I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade.
Fullständig lista på alla som skapat Epifónima hittar du här.

Ensemble
Marianne Ahnlund Teatertekniker, rigg
Lisa Angberg Artist
Eirini Apostolatou Artist
Joakim Björklund Ljudtekniker & scenmästare
Kajsa Bohlin Artist & text
Liv Karlsson Teatertekniker, tyg & attribut
Sarah Lett Artist
Vilhelm Montán Lindberg Ljustekniker
Ashtar Muallem Artist
Lucie N’Duhirahe Artist
Irene Ramilli Regiassistent & turnéledare
Jessica Thorzén Chaufför
Karolina Wojtowicz Artist & text

Kreativt team
Jonna Bergelin Kostymdesign
Tilde Björfors Regissör
Marta Forsberg Ljuddesign
Susanna Hedin Ljusdesign, Lumination of Sweden
Rebekka Karijord Kompositör, sångtexter
Anna Lagerkvist Påle- och clowncoaching
Kajsa Lindgren Ljuddesign
Linda Sandberg Maskdesign
Fanny Senocq Scenografi & rekvisita
Nandi Vileika Röstcoach
Methinee Wongtrakoon Koreograf