You are here

  • Tilde Björfors. Foto: Francesca Cerri Tilde Björfors. Foto: Francesca Cerri

Tilde Björfors

Twitter icon
Facebook icon

Bakgrund.
Tilde föddes i Lund 1971. Hon flyttade som 16-åring till Stockholm där hon tillsammans med jämnåriga vänner och två fritänkande pedgoger startade och drev Sveriges första fria gymnasium som blandade konst och vetenskap.

1988 bildade Tilde och hennes vänner den Grotowski-inspirerade Sláva Teatern under ledning av pedagogen och regissören Erik Norlin. Ensemblen, med Tilde som en av skådespelarna, turnerade i Sverige och Polen fram till 1990.

Under tidigt 1990-tal arbetade Tilde som skådespelare tillsammans med regissören Peter Oscarsson på Helsingegårdens Teaterforskningscentrum och på Dramatiska Institutet i Stockholm där de skapade ett antal teaterproduktioner tillsammans. Ett exempel var uppsättningen av Kung Lear på Orionteatern, där Tilde gjorde rollen som Cordelia och där Keve Hjelm hade titelrollen.

1993 reste Tilde till Paris för att studera Peking opera för Mme Yan Ling på Theatre du Soleil. Detta ledde till Tildes första möte med nycirkusen och vistelse på École National du Cirque Annie Fratellini.

1995 grundade Tilde Björfors Cirkus Cirkör tillsammans med unga cirkusartister. Målet var att etablera nycirkus som konstform i Sverige och sätta Sverige på världens nycirkuskarta både konstnärligt och pedagogiskt. Organisationen består idag av två delar: konst och pedagogik. Den konstnärliga verksamheten har hittills producerat drygt 30 föreställningar varav flertalet har turnerat i Sverige och Internationellt och setts av nära två miljoner personer. Tilde har regisserat och/eller varit konstnärlig ledare för majoriteten av dessa produktioner.

Cirkus Cirkörs pedagogiska verksamhet rymmer idag ett cirkusgymnasium och utbildningsverksamheter som årligen når ca 30 000 personer. Tilde har varit initiativtagare till ett cirkuscentrum i Alby, en 3-årig högskoleutbildning i nycirkus vid Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm (DOCH), samt i utvecklingen av olika nätverk och stödjande strukturer för konstformen i Sverige och Internationellt bland annat New Nordic Circus Network, NNCN.

Utbildningsverksamheten och den konstnärliga verksamheten är nära sammanlänkade. Cirkör LAB som skapades 2007 för konstnärlig forskning och utveckling är ett exempel på en plattform för samarbete mellan verksamheterna såväl som för tvärkonstvetenskapliga processer och projekt. Tilde har också organiserat ett flertal nycirkusfestivaler, internationella gästspel, master classes och workshops.

Utmärkelser
Tilde Björfors har konsekvent använt den konstnärliga processen och cirkusdisciplinerna som inspiration för Cirkus Cirkörs företagsstruktur och i hennes ledarskap av Cirkus Cirkör.

Tilde har mottagit ett trettiotal priser för sitt progressiva ledarskap bland annat (Framtidens Ledare – Näringsliv på Kompetensgalan 2003 av Sveriges Juniorhandelskammare), för sitt innovativa entreprenörskap (Årets Stockholmska 2000 av Svenska Dagbladet, Gunilla Arhéns Ruter Dam Jubileumspris 2003, Årets AntiJante Person 2003 av Kairos Future AB, Curt Nicolinpriset 2006, Anders Walls pris 2008), och för sina konstnärliga
gärningar (Stockholms Stads Kulturpris 1999, danska Reumert-priset för bästa föreställning 2006 samt Natur och Kulturs Kulturpris 2012).
2016 tilldelas Tilde Expressens Teaterpris, En bit av Georgs hatt, Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2016.
Tilde tilldelades Svenska Europarörelsens utmärkelsen Årets Europé 2017. 2018 mottog Tilde och Cirkus Cirkör Premio Europa per il Teatros pris XV Europe Prize Theatrical Realities.

Cirkus Cirkörs föreställningar som Tilde Björfors antingen regisserat eller varit konstnärlig ledare för mellan 1995 – 2016

  • 1995 - Skapelsen: Dramatens teatertält på Stockholms Vattenfestival.
     
  • 1996 - Ur kaos föds allt: 70 föreställningar på turné i Sverige och Tyskland.
     
  • 1998 - SuperCirkör (regi Jonas Åkerlund, cirkusregi Tilde Björfors)– under västerbron i Stockholm: 25 föreställningar under Kulturhuvudstadsåret 1998 samt drygt 20 föreställningar på Hipp i Malmö.
     
  • 1999 - 00:00: 140 föreställningar under två år på turné i Sverige och Europa (inklusive den Den resande nycirkusfestivalen på tre platser i Sverige och Norge.)
     
  • 2002 - Romeo & Julia (regi Katrine Wiedemann, cirkusregi Tilde Björfors): Två säsonger med 135 utsålda föreställningar på Elverket i Stockholm, i samarbete med Dramaten.
     
  • 2003 - Subörb – Cirkus och konstfestival: Tio dagar i Fittja, Botkyrka i samarbete med Botkyrka kommun och Riksteatern.
     
  • 2004 - 99% Unknown (regi Tilde Björfors, koreografi Kajsa Giertz): Premiär i Düsseldorf, spelar en längre spelperiod på Dansens Hus i StockholmRiksteatern, Alstadt Herbst, Düsseldorfs kulturfestival och Teo Otto Theater der Stadt Remscheid. Föreställningen inviger Världsutställningen i Aichi i Japan 2005
     
  • 2005 – Havsfruen (regi Katrine Wiedemann, cirkusregi Tilde Björfors): En samproduktion med Teater Kaleidoskop i Köpenhamn, Danmark. Föreställningen spelar under två säsonger i Danmark och under en säsong på Dansens Hus i Stockholm. Totalt 65 föreställningar. Mottar danska Reumertpriset för bästa föreställning, bästa regi och bästa scenografi.
     
  • 2006 - Momo eller kampen om tiden (regi Niklas Hjulström, cirkusregi Tilde Björfors)  45 föreställningar på, och i samarbete med, Stockholms Stadsteater i Skärholmen.
     
  • 2008 - Inside out (regi Tilde Björfors): Drygt 40 föreställningar i Sverige under 2008, inklusive världspremiär i Lund, gästspel i Järna och Göteborg och en säsong på Dansens Hus i Stockholm- Föreställningarna fortsätter vidare på världsturné ibland annat Oslo, New York, Düsseldorf, Moskva, London och Caen, på Sverigeturné samt till Nya Zeeland.
     
  • 2009 – Cirkushjärtan (regi Tilde Björfors): En ”delredovisnings-show inom forskningsprojektet” presenterad på c/o Stockholm, Stockholms Stadsteaters gästspelscen.
     
  • 2010 - Wear it like a crown (regi Tilde Björfors): Världspremiär i Landskrona 9 april därefter  turné i Sverige och världen till och med 2015. Föreställningen har spelats totalt 450 gånger i Europa, Asien, Sydamerika och USA.
     
  • 2012 - Knitted Piece (regi Tilde Björfors) en kammarföreställning skapad för Confidencen Ulriksdals Slottsteater, en del i det konstnärliga utvecklingsarbetet av kommande föreställningen Knitting Peace.
     
  • 2013 - Knitting Peace (regi Tilde Björfors): Har premiär i Marseille och fortsätter att turnera över Europa, USA och Sydamerika till och med 2015.
     
  • 2015 – Borders (regi Tilde Björfors) samproduktion med Malmö Stadsteater. Spelades in för att visades på SVT 2016.
     
  • 2016 – Limits (regi Tilde Björfors). Premiär mars 2016 på Västmanlands Teater.
     
  • 2016 – Satyagraha (regi Tilde Björfors) samproduktion med Folkoperan. Premiär september 2016 på Folkoperan.
     
  • 2017 – Movements (regi Tilde Björfors) samproduktion med Malmö Stadsteater.
     
  • 2018 – Epifónima (regi Tilde Björfors) Premiär september 2018 på Östgötateatern i Norrköping.