Artist – Tilde Björfors

Tilde Björfors är en svensk cirkusregissör, konstnär och forskare. Tilde var Cirkus Cirkörs konstnärliga ledare 1995-2023.

Medverkande i

Cirkusregi, Romeo & Julia (2002)
Regi, 99% Unknown (2004)
Cirkusregi, Havfruen (2005)
Cirkusregi, Momo (2006)
Regi, Inside Out (2008)
Regi, Wear it like a Crown (2010)
Regi, Knitting Peace (2013)
Regi, Borders (2015)
Regi, Limits (2016)
Regi, Satyagraha (2016)
Regi, Movements (2017)
Regi, Epifónima (2018)
Regi, Guds olydiga revben (2019)
Regi & libretto, Circus Days and Nights (2021)
Cirkusregi, Pippi på Cirkus (2022)

Biografi

Varje resa börjar med ett första steg. Cirkus Cirkörs tidigare konstnärliga ledare Tilde Björfors tog det steget 1995 - ut på lina och in i en ny konstform. Under sina år i branschen har Tilde haft en ledande roll i nycirkusens etablering i Sverige. För sitt arbete har hon vunnit flertalet priser och utmärkelser.

Som 22-åring, med en bakgrund inom teatern, hittade Tilde till Pekingoperan i Paris och L'Académie Fratellini. Det var här hon klev upp på linan och inledde en livslång kärlekrelation med cirkusen. 1995 återvände Tilde till Sverige och grundade, tillsammans med Irya Gmeyner, Magnus Neideman, Matti Hechscher och Savannah Agger Forss den ideella föreningen Cirkus Cirkör.

För sina konstnärliga insatser belönades Tilde med kulturpriset från det svenska förlaget Natur & Kultur, samt Hans Majestät Konungens medalj av 8:e dimensionen med blått band och Reumertpriset för bästa prestation. 2017 tilldelades Tilde två prestigefyllda priser: Teaterkritikerns teaterpris och Expressens teaterpris för framstående teaterkonst för sin regi av Limits och Satyagraha. 2018 belönades Cirkus Cirkör och Tilde Björfors med XV Europe Prize Theatrical Realities European Theatre Prize.