Cirkusmatte

Teori blandas med fysisk inlärning

För grundskolan – årskurs 5

Vi människor tar in kunskap på olika sätt. När flera vägar erbjuds öppnas möjligheten för alla barn att få förståelse inom området. Barn och ungdomar som får möta teoretiska ämnen genom fysiska övningar känner större engagemang och bibehåller kunskapen längre.

Cirkusmatte

En fysiskt mattelektion med Cirkör ger en fördjupad förståelse för matematiken och erbjuder en alternativ inlärningsmetod. Eleverna jobbar med problemlösning, geometri, huvudräkning och använder alla sina sinnen. Klassen löser problem tillsammans, i mindre grupper eller i helgrupp, i ett ämne som vanligtvis är mer individfokuserat. Läraren får prova nya inlärningsmetoder, lekar och övningar att ta med sig till klassrummet och in i undervisningen.

Besök i Cirkörhuset

Lärare och elever besöker Cirkörhuset, träffar de som jobbar både på och bakom scenen: artister, instruktörer, gymnasieelever och kontorsakrobater. I Cirkörhuset undersöker vi hur man kan räkna och redovisa med kroppen som redskap och gruppen som resurs.

Cirkusövningar för klassrummet

En vecka senare besöker vi er i klassrummet och undersöker nya möjligheter till lärande med cirkusövningar för klassrumsmiljö.