Cirkusgymnasiet

Gillar du att träna? Dansa? Teater? Parkour? Då är det här gymnasiet för dig!

• 7 orsaker att välja Cirkusgymnasiet!

1. Skandinaviens enda cirkusgymnasium.
    2. Några av världens bästa cirkusartister som lärare.
    3. Den största och bästa cirkusträningshallen i Norra Europa.
    4. Trygg studiemiljö med andra cirkusintresserade.
    5. 90% går vidare till högskolestudier efter studenten.
    6. Hjälp med boende för dig som flyttar till Stockholm.
    7. Inga förkunskaper krävs, men du gillar att träna.

Tre år på vad jag skulle kalla världens mest fantastiska ställe. Jag har under tre år alltid velat gå till skolan, aldrig velat gå på lov och har mått så himla bra.

- Kalle Wiberg, tidigare elev på Cirkusgymnasiet
  • Vad är Cirkusgymnasiet?

Kärt barn har många namn - Cirkusgymnasiet, estetiska programmet i Nycirkus och Nycirkusprogrammet är några av de namn som kan dyka upp när du läser på om vår utbildning. Själva säger vi Cirkusgymnasiet.

Cirkusgymnasiet bedrivs tillsammans med S:t Botvids gymnasium. Ungefär halva dagarna läser du dina teoretiska ämnen hos dem, andra halvan spenderar du i cirkushallen hos oss i Alby. Utbildningen är förstås högskoleförberedande.

Vi på Cirkus Cirkör förbereder dig för att nå din fysiska och konstnärliga topp. Vårt internationella lärarteam är alla artister. De vet exakt vad du behöver lära dig för att efter tre år kunna söka vidare till högre konstnärliga utbildningar runt om i världen - oavsett om du drömmer om en framtid som internationell cirkusartist, eller om du har andra drömmar men vill träna och utvecklas konstnärligt under gymnasietiden.

• Full av frågor?

• Får jag komma förbi och testa?

Absolut! Kom hit och känn in atmosfären, prova att träna och träffa dina framtida klasskamrater. Du är alltid välkommen att komma och hälsa på hos oss i cirkushallen i Alby, oavsett om du redan vet att du vill söka till gymnasiet eller bara är nyfiken. Det lättaste är att du mailar Lena, vår gymnasiekoordinator.

Var ska jag bo?

Kommunen har tillgång till några lägenheter där du som elev kan få hyra ett rum. Rummen förmedlas av S:t Botvids gymnasium. Dessa rum kan du som är sökande utanför Stockholms län ställa dig i kö till.

Viktigt att veta är att du som hyr ett rum sköter din vardag helt och hållet själv – men du behöver inte känna dig ensam. Du kommer bo tillsammans med andra elever och både Cirkus Cirkör och Botkyrka kommun finns här för att stötta dig!

Har du frågor om att bo i Alby är det bara att höra av dig till oss!

• Jag har tusen andra frågor!

Oroa dig inte - Cirkusgymnasiets konstnärliga ledare Daniel Gulko berättar om allt från vart du kan bo under studietiden till livet som cirkusartist och vad du lär dig utav att träna cirkus.

• Cirkusgymnasiet på TikTok och Instagram!

Eleverna filmar själva och lägger upp klipp från sin träning.

Daniel Gulko

Konstnärlig ledare
Daniel.gulko@cirkor.se

Raphael Beretti

Lärare nycirkusprogrammet
Raphael.beretti@cirkor.se

Lena Ferrero

Koordinator gymnasiet
Lena.ferrero@cirkor.se

Tidigare elever

Uuve Jansson

Trapetsartist, bor nu I Miami/Los Angeles och uppträder med Cirque du Soleil.

Py Huss Wallin

Bosatt i Sverige arbetar nu som skådespelare, regissör och konstnär.

Petter Wadsten

Jonglör och fysisk skådespelare, uppträtt i 25 länder med bl.a. Rapid Eye, Cirk la Putyka, Claire Parsons Co, Kompani giraff och Trupp Trunk.

Esmeralda Nikolajeff

Luftakrobat bosatt i Portugal, har uppträtt med Cirkus Cirkör, Cirque La Putyka, Riksteatern m.fl.

Mira Leonard

Luftakrobat som har uppträtt med Cirkus Cirkör, Cirque La Putyka, Riksteatern m.fl

Einar Kling-Odencrants

Fotograf och akrobat som turnerat med Cirkus Cirkör och 7 Fingers

Anton Graaf

Akrobat som turnerat med Cirkus Cirkör och del av Scandinavian Boards

Sara Runsten

Parakrobat baserad i Stockholm, del av kompaniet Below Zero och uppträder ofta med Cirkus Cirkör och Kompani Giraff

Aaron Hakala

Akrobat baserad i Sverige. Uppträder med Cirkus Cirkör, Scandinavian Boards och runt om i Europa.

Klara Mossberg

Lindansare och akrobat, har turnerat med kompanier som NoFit State Circus, Circo Aereo och Cirkus Cirkör.

Erik Glas

Parakrobat/Bas baserad i Umeå och grundare av kompaniet Kaaos Kamos

Lukas Ivanow

Akrobat baserad i Sverige. Uppträder med Cirkus Cirkör, Scandinavian Boards och Below Zero.

Klara Sköldulf Philipp

Lindansare/parakrobat som är del av Below Zero och gjort flertalet skolshower med Cirkus Cirkör.

Axel Ahl

Bas/parakrobat baserad i Stockholm. Turnérar med Kompani Giraff och Below Zero

Joel Roxendal

Akrobat baserad i Sverige och del av kompaniet 4onboard

Kajsa Bohlin

Akrobat, regissör och poet som turnérat världen runt med bl.a Cirkus Cirkör, Cirk La Putyka och Kristjan Ingimarsson Company. Är en av grundarna till Sputnik & Wild Wonders och numera baserad i Köpenhamn.

Gisle Henriet

Akrobat baserad i Kanada. Har uppträtt med 7 Fingers, Cirque du Soleil och turnérar nu med Throw2Catch

Dea Lundström

Akrobat, modell och filmskapare som arbetar mycket med cirkuspedagogik.

Jonathan Morell

Stockholmsbaserad cirkusartist, dansare och filmmakare som ofta jobbar som pedagog på Cikusgymnasiet

Följ Cirkör!

Turnéplaner, kurser, sociala projekt och allt annat vi har på gång: Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om allt som är relevant för både arrangörer, publik och dig som bara är nyfiken på cirkus.